15 Ağustos 2011 Pazartesi

KAPARİ

Geçenlerde Muhammet Abi ve Rodoslu İsmail'le Pirenlik mevkiine hem Muhammet Abinin bademleri ile zeytinlerine bakmaya hem de bulabilirsek dikilecek şekilde kapari bakmaya gitmiştik.

Kapariler tam olgunlaşmışlar çiçek açmak üzereydiler. 2 kilo kadar turşuluk topladım, toplarken de bahçeme dikilecek büyüklükte genç kapari fidanlarına baktım.
İki tane fidan buldum, havanın sıcak olmasından dolayı fidanları hemen orada budayarak ağacın suyunu dallardan ana gövdeye çekmesini sağladık.
Getirip, önceden bahçemde hazırladığım çukurlara diktim. Lakin Kapari fidelerini ana kökünden çıkarta bilmiştik, diğer yan köklerle beraber çıkartılmadığı için bu diktiğim fidanların tutması garanti olmayacağından;
Hemen kapari tohumları sipariş ettim. Bir günde geldiler ama bunlarında çimlendirilmesi o kadar zormuş ki. Kısaca size şöyle anlatayım:

"Bir kavanozun çeyreğini ılık su ile doldurun (41-45 C)
İçine tohumu koyun ve 12 saat ıslatın. Bu işlemde su ısısının 45-50 C de kalması gerekmektedir, su oda ısısına gelebilir.
Suyu boşaltın, tohumu nemli havluya sarın ve plastik poşete koyup 65-70 gün buzdolabında bekletin.
Tohumu buzdolabından çıkarın ve 2.maddedeki işlemi tekrarlayın. Bu sefer buzdolabı işlemini yapmayın.
Tohumları ¼ inç ile ½ inç derinlikte %50 toprak - %25 perlit ve %25 kum karışımı ile hazırlanmış fideliğe dikin.(yöreye göre ocak-şubat-mart-nisan ayları daha uygundur)
Fidelik güneş gören bir yerde ve örtü altında olmalıdır. Sıcaklık 21-30 C civarında uygundur.Sık sık sulanması gerekir.
Toprağın yüzeyini kurutmayın daima nemli olmasını sağlayın.
3-4 hafta içinde çimlenme başlar. Tüm tohumlar aynı ayda çimlenmez bu süreç 2-3 ay sürer.
Fideler en erken ekim-kasım aylarında dikime hazır hale gelir.
Tarlaya fidan dikimi yöre şartlarına göre ekim-kasım-aralık veya şubat-mart-nisan aylarında yapılır."

Bakalım kaparileri tohumdan yetiştirebilecek miyim? İşte Böyle...

3 yorum:

Adsız dedi ki...

BKATIM*TEKRAR*DETAYŞI OKUYACAGIM*HEMDE MERAK VE İLGİYLE*

Adsız dedi ki...

ne kadar alana ektin?orada sürekli bulunmak gerekiyormuymus?-GALİBA EVET!SU VE AKİN ALINANA KADARKİ BİRKAC AYLIK SÜREC!

ÇAĞATAY dedi ki...

Abla; daha ekmedim. Tohumdan ektiklerim çıkmadı zaten. Eldeki tohumları çimlendirip seneye Mart ayında ekerim artık.