6 Ağustos 2011 Cumartesi

Bademler Oldu...

Bademler peyderpey olmaya başladılar.

Bahçemdeki badem ağaçlarının çok çeşitli olmalarından dolayı, ağaçlar peyderpey olmaya başladılar. İlk önce Kababağ tabir ettiğimiz bademler açılıp silkelenecek duruma geldiler.
Her gün iki ağaç toplamaya karar verdim. Gerçi her gün iki ağacı toplamak öyle kolay bir iş değil. Önce toplanacak ağacın altına yazgılar seriliyor, sonra ağaca çıkılıp bir tane bile bırakmamacasına bademler sırıkla durularak düşürülüyor.
Gerçi bahçenin otlarını temizlediğimden, yazgının dışına da düşse sorun değil toplaması kolay ama yazgıdan toplamak başka yerden toplamak başka. Tabiri caizse yazgının dışına düşenler at izi it izine karışıyor oluyor. Sopayı vurunca kabuk bir tarafa badem bir tarafa gittiği için eğilip alıyorsun, bir de bakıyorsun yeşil kabuk, boş yere eğilip toplamış oluyorsun. Böyle topluca yazgıdan toplanınca balkonda rahatlıkla samanı çöpten ayırabiliyorsun.
Sağ olsun, bu sene bana Şerife'nin yeğeni Ankara Tıp'da okuyan yanıma annesiyle tatile gelen Mustafa yardım etti.
Büyük ağaçların tepesine Mustafa'yı çıkarttım. Kiloca hafif olmanın avantajları. Ağaçlar belli olmuyor, bakıyorsun sağlam görünen dalın içerisine kurt yuva yapmış budağı yemiş, havalar da rüzgarlı aşağı düşmemek elde değil. Zaten bu çağla ve badem toplama mevsimlerinde ağaçtan düşüp hastahaneye kaldırılanlar epey çok oluyor.
Gerçi çocuk elinden geldiğince bir şeyler yapmaya çalıştı ama yoruldum diye aşağı indiğinde ağaca ben çıkıyorum, onun düşüremediklerini de ben düşürüyorum.
Ağaca merdivensiz çıkmak benden geçmiş, mutlaka merdiven kullanıyorum. Bu mevsimde ağaçların dalları kuru olduğundan vücudumun her yeri kedi tırmalamış gibi çizikler içerisinde.
Mustafa yorulup hemen pes etti, 'Kendi topladıklarımı ben ayıklayacağım.' diyerek işe koyuldu.
Düşürülen bademlerin yeşil kabukları kolayca soyulduktan sonra 3 gün kadar güneşte ters-yüz edilerek kurutuluyorlar. Kuruyan bademler alınıp yerlerine yeni toplananlar kurutulmak için seriliyorlar.
Bademler cinslerine, ekonomik değerlerine göre ayrı ayrı kurutulup çuvallanıyorlar.
Örneğin bunlar Kababağ dediklerimiz.
Bunlar Akpayamlar.
Bunlar da Topan Badem dediklerinden. Her cinsin değeri, fiyatı ayrı olduğundan ayrı ayrı kurutulup çuvallanıyorlar.

Hiç yorum yok: