15 Haziran 2011 Çarşamba

Abdullah Efe (Abdullah BATIRLIOĞLU)

Abdullah BATIRLIOĞLU; nam-ı diğer Abdullah Efe, benim 7 yıllık arkadaşım. Resimde, Abdullah Efe ile rahmetli Arif CENNET benim bahçede taşın yanında oturuyorlar. Arka planda görünen bahçe ise Abdullah Efe'nin bahçesi.

Abdullah amcam hem arkadaşım hem de bahçe komşum. 84 yaşındaki Abdullah Efe'nin bu bahçeyi almasının hikayesi bir başka.

Bundan seneler önce, sanırım 60 sene önce, 1951 yılında bu bahçeyi satın almaya karar vermiş. Bahçenin sahibi ise bir bayanmış. Bizim köyden evlenmiş, bu bayan kocası ölünce kendi köyüne göç etmiş. Kendi köyü ise Denizli'nin Tavas ilçesiymiş. Abdullah Efe, parayı denklemiş, düşmüş yollara. Anlattığına göre o zamanlar Datça'da bir tane jeep varmış, o jeepde haftanın bir günü Muğla'ya gidermiş. Sabah Datça'dan kalkan jeep, akşama doğru Marmaris'de olur gece orada kalırmış. Yolcular da Marmaris'de bir handa konaklarmış. Ertesi sabah gene yola koyulur akşama Muğla'da olurlarmış.

Datça'dan Marmaris'e giden yolu köylüler çapa ve küreklerle açmışlar. Yol angaryasında çalışmışlar aylarca. Az bir ücret karşılığı Marmaris'e kadar yolu açmışlar.

İşte bu şartlarda Abdullah Efe Tavas'a gitmeye tapu sahibi olan bayandan bahçeyi satın almaya gitmiş. Jeep'in dolu olmasından dolayı yürüyerek gitmeye karar vermiş. Tam 20 günde, kâh dereleri geçerken soyunmuş, kâh dağlarda ağaçların altında uyumuş, kâh eşkiyalardan sakınarak bayanın bulunduğu köye gelmiş. Köyde bir gece kaldıktan sonra ertesi gün köyün muhtarı ile azaları toplayarak bayana parasını verip 'Muhtarlık Senedi' ile tarlayı satın alıp, aynı meşakkatli yollardan geri dönerek gelmiş.

Orman halindeki bahçeyi, 5 dönümlük bahçeyi elleriyle temizlemiş, ağaçları, çalıları sökmüş. Kenara da 6 metrelik bir kuyu açmış. Bahçenin hikayesi böyle.
2 sene öncesine kadar birlikte bara, meyhaneye gittiğimiz Abdullah amca bu sıralar içkiyi bıraktı. Tarla, tapanlarını oğulları ile kızı ve damadına bölüştürdü. Kendisine yalnızca Batıriçi'ndeki bademliği bıraktı. Bazen birlikte gideriz Batıriçi'ndeki bademliğe.

Batıriçi'ne gittiğimizde bana anlatır, eskilerden, unutulmaz hatıralarından anlatır.

Bir defasında pamuk ekmeye karar vermişler. Pamuk tohumunu ise Marmaris'de bir muhtar satıyormuş. Abdullah Efe ile Fethi (BARDAK) Efe, gerekli nevalelerini yanlarına alarak çıkmışlar yola, gene yürüyerek. 3 günde Marmaris'e gelmişler, muhtarı bulmuşlar, pamuk tohumu istemişler. Muhtar da; tohumları sattığını, elinde hiç tohum kalmadığını söylemesi üzerine gene yürüyerek köye geri dönmüşler.

Geçenlerde bana: "Benim fotoğrafımı çek, öldüğümde mezar taşıma yapıştır bu fotoğrafı." demişti. Ben de 4-5 tane fotoğrafını çektim Abdullah amcamın. Fotoğrafçıya götürdüm: "Bunlardan en güzelini seçin, bana şu ebatlarda mezar taşına yapıştırılacak şekilde bir tane fotoğraf verin, bir tane de çerçeveletin Abdullah amcam televizyonunun üzerine koysun." dedim.
Bu fotoğrafı, mezar taşı için yaptırttım. Fotoğrafın altına kalın köpük konulduktan sonra üzeri güneşten solmamak, yağmurdan etkilenmemek için izalasyon malzemesi ile kaplandı. Yuvarlak olan fotoğraf düzgünce kesildikten sonra aynı ebatlardaki mezar taşının mermeri, mermerci tarafından oyulduktan sonra oyuk yere yapıştırılacak.
Abdullah Efe bile bir gurup köylüm, bahçelere zarar veren domuz avına çıkmışlar. Bir tepenin yamacında domuzları sıkıştırmışlar, şimdilerde 90 yaşlarında olan Osman amcayı domuzların geçiş yoluna dikmişler, "Osman, sen burada bekle, biz domuzları bu tarafa süreceğiz, sen geleni vur düşür." demişler.

Plan, saat gibi tıkır tıkır işlerken domuzlar Osman amcanın bulunduğu yere yönelmişler. Artık ne oldu bilinmez, domuz sürüsündeki domuzun birine Osman amcanın tüfeğinin kayışı takılmış, domuz tüfeği almış götürmüş. O gün domuz vuramadan geri dönmüşler.

Buradaki fotoğrafı da Abdullah amcam televizyonunun üzerine koysun diye yaptırttım. Abdullah amcam, mezarıma konulmak üzere fotoğraf çektirin diye ne oğullarına der, ne damadına. Ancak bana der. Bu gibi şeylerini benimle paylaşır. Tabii ki bunları yapmam kolay olmadı, hele hele Arif amcam öldükten sonra sevdiğim bir kişiyi kırmamak için: "Bırak şimdi Abdullah amca, Allah uzun ömürler versin." diyemedim ve fotoğrafı yaptırdım.

Abdullah amca, kendine iyi bak, Allah uzun ömürler versin, gitmesi kolay da geride kalanları düşün...

3 yorum:

Adsız dedi ki...

ALLAH GECİNDEN VERSİN*AMA SAGKEN MEZAR TASI RESMİ!!YAPTIRAN İLK TÜK/MÜSLÜMAN O OLMUSTUR HERHALDE?:)-EE!!G.HAN EVLATLA HAYAT BÖYLE İSTE!GERİDE O KÖYE NELER BIRAKIP GİDECEKSİN BİRGÜN KİMBİLR?DOGRU!GİTMEK KOLAY..MI?BİLEMİYORUM GKHAN*NASIL OLUCAK?BABAM EPEYCE ZORLANMISTI;(AYLARCA HICKIRDI;(--ANNEMİ COOK ÜZEN 2 ESİDE BÖYLECE GİTTİLER..AMA İLKİ COOK ÜZÜDÜGNDEN ACILAR İCİNDE VEFAT ETTİ;(NE YAPALIM,SİMDİ GÜNLÜK NELER YAPIYORUZ*ONLARA BAKMAYA CEVAM..SAGLIKLI KALINIZ..AMA O BADEMLERİ YEDİKCE ASLA!ÖLMEZ ABDULLAH EFENDİ*BİLİYORSUNUZ DEGİLMİ?BADEM KALBE COOK YARARLI..BİRDE ORADAKİ YÜKSEK OKSİJEN**ORDA ÖLÜNMEZ..YASANIR DOSTLAR(*

Adsız dedi ki...

PAYLASIM İCİN TESEKKÜRLER EVLAT*MUHTESEM RESİMLER*NE İYİ YAPMISSIN*ORALARA GİTMEK VE RESİMLERİ BİZİMLE PAYLASMAKLA.--YILLAR ÖNCE KUDÜSDEN TEL-AVİV'E OTOBÜSLE GİDERKEN ARADA BİR KUM TEPELERİNİN BİRİNDE SOLDA*DURDUK..YÜRÜDÜK..ESEKLİ ARAP COCUKLA RESİM CEKTİK..BİRDE NE GÖREYİM!COOK ASAGILARDA YESİLLİKLER İCİNDE BİR KİLİSE!SULARDA AKIYOR!AMAN YARABBi!İNANAMADIM..HALA DAHA AKLIMDADIR!ORADAN HİİC CIKMAZLARMIS!NE İRADE!NE DİNİ İNANIS VE GÜC!BU YABANCILARIN YIKILMAMASINA SASAMAMAK GEREK!

Adsız dedi ki...

yukarıda 2 yorum yapmısım zaten gokhn evlatcıgım*--arif beye üzülmüstüm cok;(--gene sızı duydum..senide üzüyordur orada olmak bazen herhalde?--aman ABDULLAH EFENDİYE BARİ ALLAH SAGLIKLI,UZUN ÖMÜR VERSİN**HEM ZATEN ORADA ÖLÜNMEZKİ**ölenler COK AYIP EDİYORLAR!;(HİKAYELERİ OKUDUM..DOMUZLA BİZDE KNİDOSDAKİ SEMRALARIN/BEYHAN HANIMLARIN*LOKANTASINDAN DÖNERKEN KARSILASMISTIK!ALTIMIZDADA DANDİK JİP VARDI:(--KARANLIKDA COK KOKRTUK..AMA ALLAHDAN KARSIDAN KARSIYA GECTİ,,GİTTİ..PALAMUM BÜKÜNDEDE YAZLIGI VARDI BEYHAN HANIMIN ORADAKİ 2 EVDEN BİRİ ONUNDU..DİGERİDE TİYATROCU SÜKRAN GÜNGÖRÜN ESİNİN KARDESİ:)MÜSFİK KENTERİN BİR EVLADI VARMIS..ORADA YASARMIS..SANIRIM PROBLEMLİYMİS?
KNİDOS BİZ ORADAYKEN DOKUNMADIGIMIZ..KNİDOSU SENİN RESİMLERİNE BAKINCA TANIYAMADIM..YELKENLİLERLE TURİSTLER UGRAR..ORADA BİZİMKİLERDE YEMEK YERLERDİ..TEPEDE..KALAMAR BALIK YAPARDI SEMRANIN ASCISI..SALATAYLA..ANILAR İSTE..SANIRIM SİZİN ORALARDA CAN YÜCELDE VEFAT ETMİS..DEMEKKİ BİR VAKİTDEN SONRA OKSİJENDE İYİ GELMİYOR!HERSEYE ZAMANINDA KARAR VERMEK GEEK!--SEN AKILLISIN GÖKHAN TAM VAKTİNE KARAR VERMİSSİN*ALLAH SAGLIKLI OTURMAK NASİP ETSİN.DİLERİM*