4 Ocak 2012 Çarşamba

Bandırma Gemi, Müze ve Milli Mücadele Açık Hava Müzesi (SAMSUN)

Samsun'da hastaneye gittiğim zaman şehri gezmeye bol bol zamanım vardı. Samsun'a gelip de 19 Mayıs 1919'da Ulu Önder ATATÜRK'ü Samsun'a çıkartan, bir ulusun kaderinin değişmesinde büyük rol oynayan BANDIRMA VAPURU'nu gezmemek olmazdı. 

Samsun valiliği ve belediyesinin işbirliği ile hazırlanan 'Bandırma Gemi, Müze ve Milli Mücadele Açık Hava Müzesi' ATATÜRK'ün Samsun'a ayak bastığı yere demirlemişti.    
Bandırma Vapuru'nun uzaktan görünümü. 
Vapurun hemen girişindeki tabelada Türkçe ve İngilizce olarak vapurun tarihçesi yazılıdır. 
Vapurun girişinde ikinci katın ilk odasında ki kamara içerisinde Mustafa Keman Paşa ve dört silah arkadaşının balmumu heykelleri bulunmaktaydı. 1878'li yıllarda imal edilmiş duvar saati, telefon, harita ölçüm malzemeleri, , yangın tüpü, masa ve sandalyeler kamarada sergilenen diğer eserlerdir. Heykeltıraş Adil ÇELİK tarafından yapılan balmumu heykeller her türlü hava şartlarına dayanabilme özelliğine sahipmiş.  
Geminin Kaptan Köşkü. ATATÜRK'ü Samsun'a çıkartan Bandırma Vapuru'nun kaptanı İsmail DURUSU imiş. 
Bandırma Vapuru, 'Torocaderto' adıyla 1878 yılında İskoçya'da yolcu ve yük gemisi olarak inşa edilmiş ve 5 yıl bir şirket tarafından çalıştırılmış. 
1883-1910 yılları arasında, Yunan bir armatörce, Osmanlı Deniz Yolları İşletmesi'nde (İdare-i Mahsusa) kayıtlı olarak 'Panderma' adı verilerek kuru yük gemisi olarak kullanılmış. 
Buradaki yatak odası, Savarona gemisinden örnek alınarak dizayn edilmiş olup, fotoğraftaki radyo Atamızın kullandığı orijinal radyosu imiş. 
Burada görülen merdivenlerden aşağıya, alt kattaki büyük salona iniliyor.  
Daha önce ambar olarak kullanılan, şimdi sergi salonu olan yere girmeden önceki odada dört adet tablo bulunmaktadır.  
Atamıza ait resimlerin bulunduğu tablolar. 
Sergi Salonu olarak kullanılan yerde 60 adet Atatürk resimleri tabloları, çeşitli evrak ve belgeler, Atamıza ait elbiseler sergilenmektedir.  
Atamızın beylik silahının bulunduğu cam fanus. 
Atamızın Dolmabahçe Sarayı'nda giymiş olduğu elbiseler. 
Bu fanustaki belgede ise Atamızın görev emrinin Osmanlıca orijinalıyla Türkçe çevirisi bulunmaktadır. 
Bandırma Vapuru, 16 Mayıs 1919 günü 9. Ordu Müfettişi (Mirliva) Mustafa Kemal ATATÜRK ve 18 arkadaşını İstanbul'dan alarak, 19 Mayıs 1919 günü Samsun'a ulaştırdıktan sonra posta gemisi olarak hizmetine devam etmiştir.  
Vapur, 1924 yılında 'Türkiye Seyrüsefain İdaresi' tarafından hizmet dışı bırakılmıştır.

Bandırma adını aldıktan sonra gemi bir kaç kez kaza geçirmiş. Yük taşımacılığı yaptığı tarihlerde İngiliz yapımı
E11 Denizaltısı'na çarptığı, bu denizaltının attığı torpido sonucu makina dairesinden yara aldığı
ve ciddi bir batma tehlikesi geçirdiği yazmaktadır.

1925 yılında İlhami SÖKE'ye satılan gemi aynı şahıs tarafından dört ay içerisinde Haliç Limanında sökülmüş
.  
Vapurun gerçek Bandırma Vapuru olmadığını anlayınca şoke oldum. Vapurun gerçek ölçüleri (47.70 m.X
6.83 m. X 4.27 m.) imiş. Birebir örneği Samsun valiliği ve Büyükşehir Belediyesi tarafından Doğu Park
sahili ve alanı içinde müze gemi olarak 2003 yılında ziyarete açılmış
.

Bandırma Gemi, Müze ve Milli Mücadele Açık Hava Müzesi parkının orta kısmında yer alan bu heykelde; verilen büyük kurtuluş mücadelesinde Atamızın, askeri, efesi, Karadenizlisi, Erzurumlusu, Kara Fatma'sı ile ulusun birliği ve beraberliğini anlatan 'Yedi Figürlü Anıt' bulunmaktadır. 
Burada ise zamanın torpidoları görülmektedir. Aşağıdaki fotoğrafta torpidonun özellikleri yazmaktadır. 
Demirli Deniz Mayını...
Ordumuzun o zamanlar kullandığı toplar görülmektedir...
Türk Hava Kuvvetleri Türk Yıldızları'na ait bir uçakta parkta sergilenmektedir.

Böylesine anlamlı, böylesine güzel bir müzeyi Türk halkının ziyaretine sunduğu için Samsun Valiliğiyle Samsun Büyükşehir Belediyesini saygıyla kutlarım.

Hiç yorum yok: